Etusivu > SMAL > Suomalainen pitää kiinni talvilomamatkastaan
Menneet uutiset
17.2.2016 12.00

Suomalainen pitää kiinni talvilomamatkastaan

Infograafi - Suomalaisten talvilomasuunnitelmia.pngInfograafi - Suomalaisten talvilomasuunnitelmia

Käynnistymässä oleva talvilomakausi saa suurimman osan suomalaisista panostamaan matkailuun. Suomen matkatoimistoalan liiton (SMALin) yhdessä jäsenyritystensä kanssa tekemään kyselyyn vastanneista noin 87 prosenttia ilmoitti matkustavansa tai harkitsevansa matkalle lähtöä talvilomien aikana. Noin 30 prosenttia matka-aikeisiin myönteisesti vastanneista kertoo koulujen talvilomien ajankohdan (viikot 8-10) vaikuttavan lomamatkasuunnitelmiin. Vaikka suomalaisten talvilomamatkat sijoittuvat usean viikon ajalle, on kausi kuitenkin melko lyhyt. Tämä näkyykin siinä, että jopa yli 62 prosentilla vastanneista matkasuunnitelmat on jo tehty ja matkan varaamista vielä harkitsevien määrä on suhteellisen pieni (24,5 %).

- Kesällä lomamatkan varaamisessa saatetaan seurata kotimaan säätä ja tehdä lomasuunnitelmat fiilispohjalla vasta viime hetkellä. Talvella loman ajankohtaan ollaan tiukemmin sidoksissa, loman tarve tuntuu olevan suuri ja siksi mieleinen matka varataan hyvissä ajoin, pohtii SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Kotimaan matkakohteet kiinnostavat suomalaisia myös talvella, ja kotimaassa aikookin lomailla yli 28 prosenttia matkalle aikovista. Euroopan suosittuihin kaupunki- ja rantalomakohteisiin suuntaa yli 24 prosenttia matkailevista. Myös Suomen lähialueet Baltia ja Pohjoismaat pitävät hyvin pintansa talvikohteiden kisassa (kummallekin alueelle on suuntaamassa reilut 15 % matkalle aikovista). Noin 17 prosentilla ajatukset, ja lentokoneen nokka, suuntaavat puolestaan kaukokohteisiin.

Jos joulunajan matkoissa suosituimpia olivat 2-3 vuorokauden mittaiset pyrähdykset (noin 40 prosenttia matkoista), talvilomissa korostuu tarve tätä pidempään irtiottoon arjesta. Lähes 60 prosenttia matkoista on yli 4 vuorokautta kestäviä ja näistä noin 40 prosenttia jopa 7 vuorokautta tai sitä pidempiä. Lyhyempikin reissu auttaa jaksamaan talven selätyksessä, ja yli 40 prosenttia vastanneista kertoo tekevänsä päivämatkan tai maksimissaan 3 vuorokautta kestävän matkan. Nämä matkat ovat erityisesti perheiden suosiossa, ja kohteina korostuvat kotimaankohteiden lisäksi risteilyt ja laivamatkat Ruotsiin ja Viroon.

Pitkille (7 vuorokautta tai yli) matkoille lähdetään useimmiten puolison kanssa (53 %), mutta myös 30 prosenttia perheistä viettää yhteistä laatuaikaa pitkällä lomalla. Kohteena ovat yleensä kaukokohteet (38 %) tai Euroopan-kohteet (41,5 %). Reilut 16 prosenttia vastanneista kertoo viettävänsä pitkää lomaa kotimaan matkakohteissa.

- Suomalaiset ovat kaikkiruokaisia matkustamisen suhteen, ja uusia elämyksiä etsitään niin Lapin tunturivaelluksilta, Tarton kujilta kuin Borneon sademetsistä. Levon ja rentoutumisen lisäksi talvilomamatkoilta haetaan uutta näkemystä ja inspiraatiota arkielämään, kiteyttää Mäki-Fränti ja muistuttaa, että omannäköinen lomamatka on vallan mahdollista varata vielä tässä vaiheessakin talvea.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti, Suomen matkatoimistoalan liitto ry, puh. 040 575 1303 tai Teemu Mikkonen, Suomen matkatoimistoalan liitto ry, puh. 09 4133 3530 sekä SMALin jäsenyritykset http://www.smal.fi/fi/Jasenisto.
---------------------------------
Talvilomakyselyn toteutti Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL yhdessä jäsenyritystensä kanssa. Kyselyä ovat jakaneet sosiaalisen median ja internet-sivujen kautta niin matkatoimistot ja matkanjärjestäjät kuin muut matkailualan toimijat kuljetusyhtiöistä ja muista matkailupalveluiden tuottajista matkailualan oppilaitoksiin. Vastauksia 2.–14.2.2016 toteutettuun kyselyyn saatiin 2 335.

Tiedostot